درمان آلرژی در طب سنتی و بدون نیاز به دارو

فهرست

دسته بندی ها

آبریزش بینی، چشم‌های پر از اشک و گرفتگی بینی از نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد آلرژی شما شروع شده است. چه این وضعیت شما آلرژی فصلی به گرده‌ها یا‌ هاگ‌های معلق در هوا باشد یا آلرژی به یک محرکِ موجود در تمام طول سال مانند گرد و غبار یا موی حیوانات خانگی، شما احتمالا دوست ندارید این علائم آزاردهنده را تجربه کنید. اگر برای آلرژی خود دارویی در دسترس ندارید، یا ترجیح می‌دهید از مصرف دارو اجتناب کنید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چند روش درمان آلرژی در طب سنتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم آلرژی آن‌ها را امتحان کنید و در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

درمان آلرژی در طب سنتی

افراد مبتلا به آلرژی ممکن است با استفاده از داروهای گیاهی طبیعی و غذاهایی که به عنوان آنتی‌هیستامین عمل می‌کنند، بتوانند علائم آلرژی خود را بهبود ببخشند. آنتی هیستامین‌ها موادی هستند که از فعالیت هیستامین در بدن جلوگیری می‌کنند. هیستامین پروتئینی است که علائم آلرژی مانند عطسه، خارش چشم و خارش گلو را به وجود می‌آورد.

برای تسکین آلرژی خود توجه داشته باشید که:

  • رژیم‌غذایی ممکن است در کاهش علائم آلرژی نقش داشته باشد.
  • طب سوزنی، آب درمانی و ایمونوتراپی از دیگر روش‌های درمان آلرژی در طب سنتی هستند.
  • داروهای گیاهی را فقط باید تحت‌ نظر یک پزشک متخصص طب سنتی استفاده کرد.
درمان آلرژی در طب سنتی
آبریزش بینی، چشم‌های پر از اشک و گرفتگی بینی از نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد آلرژی شما شروع شده است.

۷ درمان طبیعی برای درمان آلرژی

داروهای آنتی‌هیستامین بدون نسخه و تجویزی برای تسکین علائم آلرژی موثر هستند، اما می‌توانند عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی و حالت تهوع ایجاد کنند. در نتیجه، برخی افراد مایل‌‌اند که روش‌های درمان آلرژی در طب سنتی را امتحان کنند. به این منظور این روش‌ها می‌توانند به بهبود علائم شما کمک کنند.

 1- رژیم‌غذایی بدون آلرژی

برای شروع درمان آلرژی در طب سنتی، باید از مصرف چربی زیاد اجتناب کنید‌ و مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده را افزایش دهید. و روزانه نیز باید آب کافی به بدن و اندام‌های خود برسانید. شما می‌توانید براساس وزن بدن خود، میزان آب موردنیاز روزانۀ خود را بدست آورید. یک روش برای این ‌کار این است که وزن خود برحسب کیلوگرم را در عدد 0.033 ضرب کنید. عدد بدست آمده میزان آب موردنیاز شما برحسب لیتر خواهد بود. شما همچنین باید سبزیجات پررنگ زرد، نارنجی و سبز و همچنین سیر، زنجبیل و فلفل را نیز در رژیم‌غذایی خود بگنجانید. سعی کنید از کافئین، لبنیات، گوشت قرمز، شکر و گندم پرهیز کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که فلاونوئید کوئرستین به عنوان یک مهارکنندۀ طبیعی هیستامین عمل می‌کند، بنابراین غذاهای سرشار از کوئرستین مانند سیب، توت‌ها، انگور، چای، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار ممکن است به درمان تب یونجه (رینیت آلرژیک) کمک کنند.

2- مکمل‌ها

بسیاری از افراد بر این باورند که مکمل‌های خاص می‌توانند علائم آلرژی را کاهش دهند. به عنوان مثال، کوئرستین و سایر بیوفلاونوئیدهایی که تصور می‌شود خواص آنتی‌هیستامینی دارند به شکل مکمل در دسترس هستند، و پروبیوتیک‌ها نیز با افزایش رشد باکتری‌های روده می‌توانند سلامتی را تقویت کنند. سایر مکمل‌هایی که تصور می‌شود به درمان آلرژی کمک می‌کنند عبارتند از: روغن بذر کتان، ویتامین‌های A، C و E و روی (زینک).

3- طب سوزنی

تصور می‌شود که یکی از دلایل ایجاد آلرژی و حساسیت، سیستم ضعیف غدد فوق کلیه است، بنابراین می‌توان از طب سوزنی برای تقویت غدد فوق کلیه استفاده کرد. همچنین توصیه می‌شود در کنار طب سوزنی، ورزش و خواب کافی نیز در برنامۀ روزانۀ خود داشته باشید تا درمان آلرژی در طب سنتی برای شما به طور کامل اثربخش باشد.

درمان آلرژی در طب سنتی
یکی از دلایل ایجاد آلرژی و حساسیت، سیستم ضعیف غدد فوق کلیه است، بنابراین می‌توان از طب سوزنی برای تقویت غدد فوق کلیه استفاده کرد.

4- شست‌وشوی بینی با محلول نمکی

به گفتۀ افرادی که به این روش درمان آلرژی در طب سنتی معتقداند،، نمک موجود در محلول‌های نمکی تمام آلرژن‌های موجود در سوراخ‌های بینی آن‌ها را از بین می‌برد و گرفتگی بینی را کم می‌کند. شما می‌توانید از اسپری‌ها یا قطره‌های سالین و یا سرم نمکی استفاده کنید. تصور می‌شود که انجام این کار حتی قبل از شروع فصل آلرژی و به صورت روزانه، بهترین نتیجه را در پی دارد.

5- آب درمانی

طرفداران این روش درمانی بر این باورند که آب درمانی در طب سنتی با از بین بردن تجمع احتقان و گرفتگی در بدن به کاهش علائم آلرژی کمک می‌کند. آب درمانی بسته به نوع آلرژی، می‌تواند استفاده از کمپرس‌های سرد یا پاشویه با آب داغ را شامل شود.

درمان آلرژی در طب سنتی
آب درمانی در طب سنتی با از بین بردن تجمع احتقان و گرفتگی در بدن به کاهش علائم آلرژی کمک می‌کند.

6- داروهای گیاهی

پزشکان ادعا می‌کنند داروهای گیاهی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان ضدالتهاب یا آنتی‌هیستامین عمل کنند یا علائم خاصی مانند آبریزش بینی یا چشم را تسکین دهند. با این حال، بسیار مهم است که این داروها را تنها تحت نظارت و راهنمایی یک پزشک متخصص طب سنتی مصرف کنید. یک متخصص می‌تواند اثربخشی این داروها را در پروسه درمان آلرژی در طب سنتی بسنجد یا برای جلوگیری از عوارض جانبی دوز مصرفی آن‌ها را تغییر دهد.

7- ویتامین C

ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی نیز عمل می‌کند.

طبق یک مطالعه در سال 2018 روی نقش ویتامین C در درمان آلرژی، مشخص شد که استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) نقش مهمی در بیماری‌های آلرژیک دارد. از آنجایی که ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی و ضدالتهاب است، احتمالا می‌توان از آن برای کمک به درمان آلرژی در طب سنتی استفاده کرد.

محققان مشاهده کردند که دوزهای بالای ویتامین C داخل وریدی علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین گزارش دادند که کمبود ویتامین C ممکن است به بیماری‌های مرتبط با آلرژی منجر شود.

یک مطالعه دیگر در سال 2000 توصیه می‌کند که افراد می‌توانند روزانه 2 گرم ویتامین C مصرف کنند و از آن به عنوان یک آنتی‌هیستامین استفاده کنند.

این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، از جمله:

  • فلفل دلمه‌ای؛
  • کلم بروکلی؛
  • طالبی؛
  • گل کلم؛
  • میوه‌های خانوادۀ مرکبات مانند پرتقال؛
  • کیوی؛
  • توت فرنگی؛
  • گوجه‌ فرنگی و آب گوجه فرنگی؛
  • کدو حلوایی؛
درمان آلرژی در طب سنتی
ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی نیز عمل می‌کند.

8- گیاه سایبان (بابا آدم جنگلی)

سایبان عصارۀ گیاهی گرفته شده از درختچه‌ای است که در آسیا، اروپا و برخی از مناطق آمریکای شمالی می‌روید. مردم اغلب برای درمان میگرن و تب یونجه، که با نام رینیت آلرژیک نیز شناخته می‌شود، از گیاه سایبان استفاده می‌کنند.

با توجه به مرکز ملی طب سنتی و مدرن، گیاه سایبان ممکن است دارای اثرات آنتی‌هیستامین باشد.

در سال 2007 یک بررسی از 16 کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده انجام شد. در این کارآزمایی‌ها 10 گیاه دارویی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که گیاه سایبان می‌تواند یک درمان گیاهی مؤثر برای تب یونجه باشد.

این بررسی نشان داد که سایبان در تسکین علائم آلرژی از دارونماها بهتر بوده یا به اندازۀ داروهای آنتی‌هیستامین موثر است؛ اما همچنان به تحقیقات مستقل بیشتری نیاز است.

به گفتۀ NCCIH، اکثر افراد واکنش بدی به سایبان نشان نمی‌دهند، اما همچنان ممکن است این گیاه عوارض جانبی داشته باشد، مانند:

  • مشکلات تنفسی؛
  • اسهال؛
  • خواب آلودگی؛
  • خستگی؛
  • سردرد؛
  • خارش چشم؛

عصاره‌های خام این گیاه حاوی ترکیبات خاصی به نام آلکالوئیدها هستند که می‌توانند باعث آسیب کبد و سرطان شوند. عصاره‌های این گیاه که حاوی این مواد نیستند قابل تهیه هستند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از این محصولات بررسی نشده است.

عصارۀ این گیاه همچنین می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در افرادی شود که به گیاه کهنه‌واش، گل داوودی، گل همیشه بهار و بابونه حساسیت دارند.

برای درمان میگرن و تب یونجه، که با نام رینیت آلرژیک نیز شناخته می‌شود، از گیاه بابا آدم استفاده می‌کنند.

9- بروملین

بروملین یک نوع آنزیم در هسته و آبِ آناناس است و به عنوان مکمل نیز وجود دارد. استفاده از بروملین یک درمان آلرژی در طب سنتی محبوب می‌شود و از آن برای درمان تورم یا التهاب سینوس‌ها و پس از جراحت یا جراحی است. تحقیقاتی روی موش‌ها انجام شده است که نشان می‌دهد بروملین می‌تواند حساسیت آلرژیک و بیماری آلرژیک مسیرهای تنفسی را به کمک خواص ضد التهابی و ضد حساسیتی خود کاهش دهد.

مکمل خوراکی بروملین در برخی از افراد ممکن است باعث عوارض جانبی شود مانند:

افرادی که به آناناس حساسیت دارند باید از مصرف بروملین اجتناب کنند.

10-پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که ممکن است با کمک به بدن در حفظ تعداد سالم باکتری‌های روده، فوایدی برای سلامتی داشته باشند. پروبیوتیک‌ها ممکن است سیستم ایمنی فرد را تقویت کنند، که این می‌تواند به بدن در مبارزه با آلرژی کمک کند.

به گفتۀ NCCIH، شواهد متناقضی در مورد تاثیر پروبیوتیک‌ها در آلرژی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از پروبیوتیک‌ها ممکن است برای تسکین علائم آلرژی مفید باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تأثیری نداشته باشند.

درمان آلرژی در طب سنتی
پروبیوتیک‌‌ها سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کنند، که این می‌تواند به بدن در مبارزه با آلرژی کمک کند.

11- کوئرستین

کوئرستین یک فلاونوئید آنتی‌اکسیدانی است که در بسیاری از گیاهان و غذاها یافت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن کوئرستین به رژیم غذایی ممکن است به درمان آلرژی در طب سنتی کمک کند. براساس گزارشات، کوئرستین می‌تواند خاصیت ضدحساسیت و آنتی‌هیستامینی داشته باشد.

محققان در یک مطالعۀ حیوانی دریافتند که کوئرستین می‌تواند با کاهش التهاب مسیرهای تنفسی، اثرات تنفسی آلرژی را در موش‌ها کاهش دهد. با این حال، شواهد متفاوتی از اثربخشی آن موجود است و به گفتۀ NCCIH، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد کوئرستین می‌تواند تب یونجه را تسکین دهد.

کوئرستین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و گیاهان وجود دارد، از جمله:

  • سیب؛
  • انواع توت‌ها؛
  • چای سیاه؛
  • کلم بروکلی؛
  • چای گندم سیاه؛
  • انگور؛
  • جینکو بیلوبا؛
  • چای سبز؛
  • فلفل؛
  • پیاز قرمز؛

با این حال، مصرف مکمل‌های کوئرستین در درمان آلرژی بهتر از خوردن غذاهای حاوی آن عمل می‌کند. چرا که غذاها حاوی مقادیر خیلی کمتری فلاونوئید هستند. کوئرستین به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است و برای درمان آلرژی در طب سنتی مورد استفاده است. اما بهتر است بدانید که  این ماده ممکن است باعث سردرد و سوزن‌سوزن شدن در بازوها و پاهای برخی افراد شود. مصرف دوزهای بسیار بالای آن، به ویژه زمانی که در طولانی‌مدت مصرف شوند،می‌تواند باعث آسیب کلیه شود.

سایر روش‌های درمان آلرژی در طب سنتی

به گفتۀ NCCIH، شواهد کافی برای مفید بودن موارد طبیعی زیر در تسکین علائم رینیت آلرژیک (تب یونجه) وجود ندارد:

  • گیاه گون؛
  • عصاره هسته انگور؛
  • اسیدهای چرب امگا 3؛
  • گیاه گزنه؛
  • عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی؛
  • اسپیرولینا؛

روش‌های درمان طب مدرن برای درمان آلرژی

اگر آنتی‌هیستامین‌های طبیعی علائم آلرژی فرد را کاهش ندهند، احتمالاً افراد باید به دنبال روش‌های درمان آلرژی در طب سنتی خواهند بود. این روش‌ها عبارتند از:

1- اجتناب از آلرژن‌ها (عوامل حساسیت‌زا)

اجتناب از آلرژی معمولا اولین خط دفاعی در برابر علائم است. سعی کنید آلرژن را شناسایی کنید. آلرژن ممکن است گرده، موی حیوانات خانگی یا‌ هاگ‌ کپک باشد و قرار گرفتن در معرض آن را تا حد امکان کاهش دهید.

 جالب است بدانید که حدود یک چهارم از مادران باردار در طول دوره‌ی بارداری علائم آلرژی را تجربه می‌کنند.

رینیت آلرژیک بارداری نیز از دیگر بیماری‌های شایع دوران بارداری است. وجود علائم آلرژی در این دوران، احتمال تولد نوزاد مبتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد، از این نظر مهم است که در این دوران مراقبت بیشتری در برابر آلرژن‌ها صورت گیرد و مادر باردار تحت نظر پزشک باشد.

درمان آلرژی در طب سنتی
رینیت آلرژیک بارداری نیز از دیگر بیماری‌های شایع دوران بارداری است. وجود علائم آلرژی در این دوران، احتمال تولد نوزاد مبتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد

2- داروها

داروهای آلرژی می‌توانند باعث آرام شدن واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژن شوند. وظیفۀ آنتی هیستامین‌ها، تجزیۀ هیستامین در بدن است. داروهای آنتی‌هیستامین می‌توانند علائمی‌ مانند عطسه، خارش چشم و فشار سینوسی و گرفتگی راه‌های هوایی را کاهش دهند.

داروهای آلرژی می‌توانند بدون نسخه یا تجویزی باشند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای خوراکی؛
  • مایعات؛
  • اسپری‌های بینی؛
  • قطرۀ چشم؛
درمان آلرژی در طب سنتی
داروهای آنتی‌هیستامین می‌توانند علائمی‌ مانند عطسه، خارش چشم و فشار سینوسی و گرفتگی راه‌های هوایی را کاهش دهند.

3- ایمونوتراپی

افراد مبتلا به آلرژی شدید ممکن است از ایمونوتراپی بهره‌مند شوند. اگر داروهای آلرژی علائم را تسکین ندهند و استفاده از روش‌های درمان آلرژی در طب سنتی میسر نباشد، این روش درمانی می‌تواند مناسب باشد.

در این روش، فرد به منظور ایجاد ایمنی در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیرد. آلرژن را می‌توان از طریق تزریق و یا دوزهایی که زیر زبان شما قرار می‌گیرند، به بدن تزریق کرد. اگرچه این روش، یکی راه‌حل سریع و آنی نیست و تصور می‌شود سه تا پنج سال طول می‌کشد تا بدن شما ایمنی کافی در برابر آلرژن ایجاد کند. به طور کلی هدف این روش، حساسیت‌زدایی بدن نسبت به آلرژن است.

برای افراد مبتلا به آلرژی به گرده، پزشکان ممکن است ایمونوتراپی زیرزبانی را توصیه کنند. در این روش یک قرص زیر زبان قرار می‌گیرد تا حل شود. پزشکان متخصص در زمینه آلرژی معمولا فقط در صورتی ایمونوتراپی را توصیه می‌کنند که بیمار دارای حساسیت‌های آلرژیک متعدد باشد.

4- درمان اپی نفرین

افرادی که آلرژی شدید دارند، ممکن است نیاز داشته باشند همیشه واکسن اپی‌نفرین اورژانسی (Auvi-Q، EpiPen) را همراه خود داشته باشند. انجام این درمان در شروع یک واکنش آلرژیک می‌تواند علائم را کاهش داده و حتی زندگی فرد را نجات دهد.

یک کلیک تا
درمان با طب سنتی

سخن پایانی

زندگی با آلرژی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص زمانی که علائم در بدترین حالت خود هستند. هنگام مواجهه با علائم آلرژی از پزشک معالج خود کمک و راهنمایی بخواهید. بهترین روش تسکین آلرژی این است که قرار گرفتن در معرض آلرژن را محدود یا از آن اجتناب کنید. تکنیک‌های خودمراقبتی را تمرین کنید و سعی کنید از آنتی‌هیستامین‌های طبیعی استفاده کنید. برخی از مواد طبیعی می‌توانند خواص آنتی‌هیستامینی داشته باشند؛ یعنی می‌توانند مواد شیمیایی که علائم آلرژی را ایجاد می‌کنند تجزیه کنند.

مطالعات بیشتری لازم است تا بفهمیم انواع درمان آلرژی در طب سنتی و طب مدرن چقدر مؤثر هستند و کدام درمان برای تسکین آلرژی مناسب‌تر است. البته که شما هیچوقت نباید بدون مشورت پزشک برای درمان اقدام کنید، از درمانگر طب سنتی خود بپرسید که آیا می‌توان داروهای طبیعی را به برنامۀ درمان آلرژی شما اضافه کرد یا خیر؟

برای یافتن متخصصان حاذق در این زمینه می‌توانید به سایت کلینیک طب سنتی دکتر سریتا مراجعه کنید و لیستی از بهترین پزشکان این حوزه را مشاهده کنید. کلینیک دکتر سریتا زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا بوده و سال‌هاست که در درمان انواع بیماری‌ها و آلرژی‌ها با کمک طب سنتی خدمات‌رسانی می‌کند. برای دریافت نوبت از این مجموعه از سراسر ایران می‌توانید اقدام کنید و نوبت ویزیت آنلاین دریافت کنید یا به صورت حضوری مراجعه کنید.

منبع: providence.org و medicalnewstoday.com ؛

برای رزرو نوبت متخصص طب سنتی می‌توانید هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ تماس بگیرید؛ و یا با پر کردن فرم دریافت مشاوره میتوانید درخواست کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دسته بندی ها

فهرست

4.8/5
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *