روش های درمان در رفتگی کتف در طب سنتی

برای درمان در رفتگی کتف در طب سنتی، پزشک متخصص طب سنتی ناحیۀ آسیب‌دیده را از نظر حساسیت، تورم یا شکل ظاهری بررسی می‌کند و به دنبال علائم آسیب‌دیدگی در اعصاب یا رگ‌های خونی می‌گردد. در صورت لزوم عکس‌برداری با اشعۀ ایکس از مفصل شانه می‌تواند در رفتگی و احتمالا استخوان‌های شکسته یا سایر آسیب‌های مربوط به مفصل شانه را نشان دهد. در این صورت ممکن است پزشک شما روش‌های درمان طب سنتی و طب مدرن را در تکمیل یکدیگر استفاده کند.

راه‌های درمان در رفتگی کتف در طب سنتی و مدرن

درمان در رفتگی کتف در طب سنتی و طب مدرن شامل موارد زیادی است که در ادامه چند مورد را به عنوان نمونه ذکر خواهیم کرد:

جا اندازیِ بسته

در این روش، برخی حرکات ملایم ممکن است به بازگرداندن استخوان‌های شانه به موقعیت خود کمک کند. متناسب با میزان درد و تورم، ممکن است قبل از حرکت دادن استخوان‌های شانه، یک شل‌کننده یا آرام‌بخش عضلانی یا به ندرت یک بیهوشی عمومی به فرد ‌داده شود. هنگامی‌که استخوان‌های شانه به جای خود باز می‌گردند، درد شدید باید تقریبا بلافاصله بهبود یابد.

درمان در رفتگی کتف در طب سنتی
در جا اندازی بسته، برخی حرکات ملایم ممکن است به بازگرداندن استخوان‌های شانه به موقعیت خود کمک کند.

عمل جراحی

جراحی ممکن است به کسانی که مفاصل شانه یا رباط‌های ضعیفی دارند کمک کند چرا که ممکن است علی رغم تقویت و توانبخشی دچار دررفتگی مکرر کتف شده باشند. در موارد نادر، اعصاب یا عروق خونی آسیب‌دیده ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. جراحی همچنین ممکن است خطر آسیب‌دیدگی مجدد را در ورزشکاران جوان کاهش دهد.

درمان در رفتگی کتف در طب سنتی
جراحی به کسانی که مفاصل شانه یا رباط‌های ضعیفی دارند کمک می‌کند چرا که ممکن است علی رغم تقویت و توانبخشی دچار دررفتگی مکرر کتف شده باشند.

عدم تحرک

پس از جا اندازی بسته، استفاده از آتل یا باند مخصوص برای چند هفته می‌تواند از حرکت کتف و شانه در حین بهبودی جلوگیری کند.

درمان دارویی

یک داروی مسکن یا شل‌کنندۀ عضلانی ممکن است هنگام بهبودی و درمان در رفتگی کتف در طب سنتی، باعث تسکین درد فرد شود.

توانبخشی و ماساژ درمانی

هنگامی‌که دیگر به آتل یا باند آویز دست به گردن نیازی نیست، یک برنامۀ تمرین‌های توانبخشی می‌تواند به بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و ثبات مفصل کتف و شانه کمک کند.

در رفتگی نسبتا سادۀ کتف و شانه بدون آسیب رسیدن به عصب یا بافت به احتمال زیاد طی چند هفته بهبود می‌یابد. ضروری است که فرد قبل از بازگشت به فعالیت‌های معمولی و روزمرۀ خود، دامنۀ کامل حرکتی بدون دردی داشته باشد و قدرت خود را دوباره بدست بیاورد. از سرگیری فعالیت‌های روزمره زودهنگام پس از دررفتگی کتف، ممکن است باعث آسیب مجدد به مفصل شانه شود.

درمان در رفتگی کتف در طب سنتی
هنگامی‌که دیگر به آتل یا باند آویز دست به گردن نیازی نیست، یک برنامۀ تمرین‌های توانبخشی به بازگرداندن دامنه حرکتی، قدرت و ثبات مفصل کتف و شانه کمک می‌کند.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

شما می‌توانید پس از درمان‌های تهاجمی یا سخت، از روش‌های درمان در رفتگی کتف در طب سنتی که در ادامه ذکر شده‌اند استفاده کنید. این موارد برای کمک به کاهش ناراحتی و تسریع روند بهبود بسیار اثرگذارند:

به کتف و شانۀ خود استراحت دهید

عمل خاصی که باعث دررفتگی کتف شما شده است را تکرار نکنید. سعی کنید از انجام حرکات دردناک خودداری کنید. تا زمانی که وضعیت کتف شما بهتر نشده است، بلند کردن اجسام سنگین یا بالا بردن اجسام تا بالای سر را محدود کنید.

درمان در رفتگی کتف در طب سنتی
عمل خاصی که باعث دررفتگی کتف شما شده است را تکرار نکنید، به کتف و شانه خود استراحت دهید.

ابتدا کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم بگذارید

قرار دادن یک کیسه یخ روی کتف به کاهش التهاب و درد آن کمک می‌کند. شما می‌توانید هر بار از یک کمپرس سرد، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک حوله پر از تکه‌های یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده کنید. در روز اول و دوم این کار را هر یک الی دو ساعت یک بار انجام دهید.

از داروهای مسکن استفاده کنید

داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن (Advil, Motrin IB و غیره)، ناپروکسن سدیم (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol و غیره) ممکن است به تسکین درد شما کمک کنند. دستورالعمل‌های روی داروها را رعایت کرده و پس از بهبود درد، مصرف این داروها را متوقف کنید.

دامنۀ حرکتی کتف را حفظ کنید

پس از یک یا دو روز، ممکن است پزشک از شما بخواهد که تمرینات ملایمی ‌را برای کمک به حفظ دامنه حرکتی کتف انجام دهید. فعالیت نداشتن می‌تواند باعث سفت شدن مفاصل شما شود.

پس از بهبود آسیب‌دیدگی و داشتن دامنۀ حرکتی مناسب، همچنان به به موارد تجویزی پزشک برای درمان در رفتگی کتف در طب سنتی ادامه دهید. تمرین‌های روزانۀ، کشش شانه و یک برنامۀ تقویت و ثبات شانه ممکن است به جلوگیری از دررفتگی‌های دیگر کمک کند. پزشک شما می‌تواند با تجویز یک برنامۀ ورزشی مناسب به شما کمک کند.

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید

بهتر است در مواجهه با موارد زیر آمادگی داشته باشید:

• شرح دقیق علائم و علت آسیب‌دیدگی
  • اطلاعات در مورد مشکلات پزشکی که در گذشته داشته‌اید
  • نام و دوز تمام داروها و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید
  • سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

برخی از سوالات اساسی مربوط به کتف دررفته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آیا کتف من دررفته است؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه روش درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟ آیا روش‌هایی برای درمان در رفتگی کتف در طب سنتی نیز وجود دارد؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا کتف من بهبود یابد؟
  • آیا باید ورزش را کنار بگذارم؟ و برای چه مدت؟
  • چگونه می‌توانم از آسیب مجدد به کتف و شانه‌ام جلوگیری کنم؟
درمان در رفتگی کتف در طب سنتی

افراد با توجه به عوامل ارثی، جنسیت، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی و عادات غذایی می‌توانند بیشتر در معرض معضلاتی مثل در رفتگی شانه یا دردهای اسکلتی و عضلانی قرار گیرند.

مثلاً بانوان به دلیل ظرافت بیشتری که در استخوان‌بندی خود دارند و همچنین کمتر بودن حجم عضلات‌شان، بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند و نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری در این زمینه دارند.

از پزشک خود چه انتظاری داشته باشید

برای پاسخ دادن به سوالاتی مانند موارد زیر آمادگی کامل را داشته باشید:

• شدت درد شما چقدر است؟
  • چه علائم دیگری دارید؟
  • آیا می‌توانید بازوی خود را حرکت دهید؟
  • آیا بازوی شما بی‌حس است یا احساس سوزن‌سوزن شدن دارید؟
  • آیا در گذشته نیز کتف شما در رفته است؟
  • چه مواردی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟
  • چه مواردی علائم شما را بدتر می‌کند؟

آماده شدن برای رزرو ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری

پزشک عمومی، پزشک متخصص طب سنتی یا دکتر اورژانس ممکن است در مواجهه با کتف و شانۀ در رفته، متناسب با شدت آسیب به جراح ارتوپد توصیه کند که بیمار را معاینه کند تا بهترین و مناسب‌ترین شیوه درمانی برای شما اجرا شود. در این زمینه بهتر است در مواجهه با انواع درد کتف و شانه یا برای درمان در رفتگی کتف در طب سنتی، در اسرع وقت با یک پزشک متخصص این حوزه مشورت کنید.

متخصصین طب سنتی کلینیک سریتا می‌توانند شما را برای دریافت بهترین روش درمانی سنتی یا ارجاع به جراح ارتوپد یاری کنند. پزشکان این کلینیک در زمینه ارائه خدمات درمانی طب سنتی برای بهبود مشکلات عضلانی و اسکلتی، سال‌ها آموزش دیده‌اند. برای دریافت ماساژ متناسب با شدت و نوع درد خود می‌توانید با کارشناسان کلینیک طب سنتی دکتر سریتا در تماس باشید.

منبع: mayoclinic.org ؛